Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2015


1. Σχετικά με το Πρόγραμμα του Junior Achievement (JA) «Εικονική Επιχείρηση»

Στα πλαίσια του προγράμματος οι μαθητές μαθαίνουν πώς μπορούν να κάνουν μια επιχειρηματική ιδέα πραγματικότητα.. Δημιουργούν τη δική τους επιχείρηση και ανακαλύπτουν πως λειτουργεί στην πράξη. Εκλέγουν το διοικητικό συμβούλιο που αποτελείται από συμμαθητές τους, συγκεντρώνουν μετοχικό κεφάλαιο, και διαθέτουν στην αγορά ένα προϊόν ή προσφέρουν μια υπηρεσία της επιλογής τους. Στο τέλος του προγράμματος παρουσιάζουν τον απολογισμό και τον ισολογισμό τέλους χρήσης στους μετόχους της εταιρείας. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε νέους 15 – 18 ετών και διεξάγεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Το πρόγραμμα υποστηρίζουν – στις περισσότερες περιπτώσεις - σύμβουλοι – εθελοντές από τον κόσμο των επιχειρήσεων οι οποίοι διατίθενται να καθοδηγήσουν και να προσφέρουν τη βοήθειά τους στις εταιρείες των μαθητών. Το Πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» έχει αναγνωριστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή – Γενική Διεύθυνση Επιχειρήσεων ως «H Καλύτερη Πρακτική Εξάσκηση για την Εκπαίδευση στην Επιχειρηματικότητα». Διαβάστε περισσότερα για το πρόγραμμα παρακάτω!

ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ David Lammy, ΜΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΤΟΥ ΗΝΩΜΕΝΟΥ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΕ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ 20 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΙΝ:

2. Η «Εικονική Επιχείρηση» βήμα προς βήμα

Ο αριθμός των συμμετεχόντων στην «Εικονική Επιχείρηση» κυμαίνεται από 8 ως και 25 μαθητές.
Προτείνεται η δημιουργία δεύτερης εικονικής επιχείρησης στην περίπτωση που ο αριθμός υπερβαίνει τους 20 μαθητές. Οι επιχειρήσεις εγγράφονται μέσω του ΣΕΝ/JA Greece, μέσω της διαδικασίας εγγραφής για την πρώτη αυτοαξιολόγηση για την Πιστοποίηση των Επιχειρηματικών Δεξιοτήτων - Entrepreneurial Skills Pass (ESP)JA-YE και τους δίνεται ο αριθμός/πιστοποιητικό συμμετοχής. Μόλις η μαθητική επιχείρηση αποφασίσει για τον τίτλο της και το προϊόν ή υπηρεσία που θα δημιουργήσει υποχρεούται να ενημερώσει γραπτώς το ΣΕΝ/JA Greece .Επισυνάπτεται η σχετική αίτηση
Κατά τη διάρκεια της χρονιάς, οι μαθητές ολοκληρώνουν τη διαδικασίας της οργάνωσης, σχεδιασμού και πώλησης του προϊόντος ή της υπηρεσίας ως εξής:
  • Συγκέντρωση πραγματικού κεφαλαίου με την πώληση μετοχών
  • Άνοιγμα και διαχείριση τραπεζικού λογαριασμού της επιχείρησης
  • Ομαδική εργασία για την εκπόνηση επιχειρηματικού σχεδίου
  • Επιλογή και ανάπτυξη του προϊόντος ή της υπηρεσίας
  • Διάθεση στην αγορά και προώθηση του προϊόντος ή της υπηρεσίας
  • Συναλλαγές με το κοινό
  • Διαχείριση των οικονομικών της επιχείρησης
  • Συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις και διαγωνισμούς
Η «Εικονική Επιχείρηση»
Οι εικονικές εταιρείες λειτουργούν με τα πρότυπα μιας πραγματικής επιχείρησης . Η ανάληψη υπολογισμένων ρίσκων και η αποδοχή ευθύνης για αποφάσεις και πράξεις συνθέτουν ένα σημαντικό μέρος του προγράμματος. Οι εικονικές εταιρείες οργανώνονται κατά τα πρότυπα μιας ανώνυμης εταιρείας, η οποία σημειωτέον δεν έχει νομικά συσταθεί, και λειτουργούν σύμφωνα με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση». Σε καμία περίπτωση αυτές οι Εικονικές Εταιρείες δεν δύναται να αποτελέσουν εταιρείες που έχουν νομικά συσταθεί, και δεν μπορούν να συναλλάσσονται με άλλα πρόσωπα παρά μόνο στο πλαίσιο και σύμφωνα με τους όρους του εκπαιδευτικού προγράμματος «Εικονική Επιχείρηση».
Οι μαθητές μέσα από τη βιωματική αυτή εμπειρία αναλαμβάνουν την ευθύνη της μάθησής τους. Όλοι οι μαθητές μπορούν να διευθύνουν την επιχείρηση, οι ίδιοι μοιράζουν τους ρόλους και τις αρμοδιότητες. Οι επιχείρηση τους «ανήκει». Οι ίδιοι παίρνουν αποφάσεις μέσα στο πλαίσιο που έχει καθοριστεί από το σχολείο. Οι συνεδριάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου γίνονται μια φορά την εβδομάδα. Οι ώρες των συνεδριάσεων καθορίζονται στην αρχή του προγράμματος.
Υπάρχουν κάποιοι βασικοί κανόνες και συμβουλές. Διαβάστε στο συνημμένο σχετικά με: - Όριο εσόδων - Μετοχικό κεφάλαιο - Χορηγίες Δωρεές - Μισθοδοσία - Διοίκηση και οργάνωση στο σχολείο

3. 1º ΣΤΑΔΙΟ – Κινητοποίηση & Ιδέες

ΠΕΝΤΕ ΒΗΜΑΤΑ

Υποδεικνύονται 5 διαφορετικά στάδια που θα πρέπει να ακολουθήσεις για να πραγματοποιηθεί το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση». Κάποιες φορές θα χρειαστεί να επιλέξεις στοιχεία από ένα από τα στάδια που περιγράφονται και να προχωρήσεις την εργασία σε κάποιο άλλο. Συνεπώς, καλό είναι να γνωρίζεις όλα τα στάδια που απαιτούνται, πριν ξεκινήσεις την επιχείρηση. Επίσης, μπορείς να κατεβάσεις στον υπολογιστή σου το συνημμένο κείμενο που περιγράφει τη διαδικασία.
Το 1ο στάδιο περιλαμβάνει την διαδικασία της κινητοποίησης των μαθητών και την εύρεση της επιχειρηματικής ιδέας. Συνήθως συμμετέχει όλη η τάξη.
Περιλαμβάνονται:
  • Εισαγωγή και κινητοποίηση
  • Ασκήσεις δημιουργικότητας και διαδικασία εύρεσης ιδεών
  • Ενημέρωση για προηγούμενες ιδέες επιχειρήσεων
  • Εύρεση ιδέας για τη δημιουργία μιας πραγματικής επιχείρησης
Το τμήμα αυτό του προγράμματος μπορεί να διαρκέσει μερικές εβδομάδες, ανάλογα με τον αριθμό ωρών απασχόλησης την εβδομάδα.
Δείτε το βίντεο που ακολουθεί από το Ηνωμένο Βασίλειο που δείχνει την εξέλιξη μιας εικονικής επιχείρησης σε ένα χρόνο:

4. Το όνειρο γίνεται πραγματικότητα!

Είχες ποτέ ονειρευτεί να διευθύνεις τη δική σου επιχείρηση;

ΤΩΡΑ ΕΧΕΙΣ ΤΗΝ ΕΥΚΑΙΡΙΑ ΝΑ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ ΣΟΥ

Το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» σου δίνει τη δυνατότητα να μάθεις πώς να δημιουργήσεις, να λειτουργήσεις και να ρευστοποιήσεις τη δική σου επιχείρηση. Στη διάρκεια μιας σχολικής χρονιάς μαθαίνεις πώς να διευθύνεις μια πραγματική επιχείρηση με υπαρκτά προϊόντα, πελάτες, προμηθευτές και χρήματα.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΕΙΚΟΝΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ»

Σήμερα, η προσαρμοστικότητα στις ταχέως μεταβαλλόμενες οικονομικές συνθήκες είναι περισσότερο αναγκαία από κάθε άλλη φορά. Πρέπει να είσαι έτοιμος να αλλάζεις καριέρα ανάλογα με τις ευκαιρίες που σου παρουσιάζονται και να αποκτάς νέες δεξιότητες σε όλη τη διάρκεια της επαγγελματικής σου σταδιοδρομίας. Η ίδρυση της εικονικής επιχείρησης βασίζεται στην αρχή της μάθησης μέσω πρακτικής εμπειρίας. Καθόλη τη διάρκεια του σχολικού έτους, θα αξιοποιήσεις τις γνώσεις που αποκόμισες από το σχολείο σου έμπρακτα και θα βιώσεις την εμπειρία να διευθύνεις μια επιχείρηση. Είναι σίγουρα δύσκολη δουλειά και θα χρειαστεί να αναζητήσεις τις γνώσεις που απαιτούνται με διάφορους τρόπους. Η ομάδα σου θα έχει την υποστήριξη των καθηγητών αλλά και των μεντόρων από τοπικές επιχειρήσεις.
Το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» σου παρέχει την ευκαιρία να προετοιμαστείς για την επαγγελματική σου σταδιοδρομία, μέσω της εμπειρίας που θα αποκτήσεις, διευθύνοντας τη δική σου επιχείρηση κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Θα επιλέξεις το διοικητικό συμβούλιο, θα συγκεντρώσεις μετοχικό κεφάλαιο, θα αναπτύξεις, θα προωθήσεις, και θα χρηματοδοτήσεις το προϊόν ή την υπηρεσία της επιλογής σου. Στο τέλος της χρονιάς θα παρουσιάσεις μια έκθεση και τον ισολογισμό τέλους χρήσεως στους μετόχους της εταιρείας. Οι μαθητές αποκομίζουν την εμπειρία της επαφής με την πραγματική οικονομία καθώς αναλαμβάνουν τις ευθύνες τους και είναι υπόλογοι στους μετόχους της επιχείρησης για τη διοίκησή της. Στο τέλος του προγράμματος, συμμετέχουν σε διαγωνισμούς και είναι πιθανόν να εκπροσωπήσουν τη χώρα τους στον Ευρωπαϊκό Διαγωνισμό για την Kαλύτερη Μαθητική Εταιρεία της Χρονιάς.
Τα οφέλη που θα αποκομίσεις ως αποτέλεσμα της λειτουργίας και διαχείρισης της εταιρείας συμπεριλαμβάνουν:
  • Κατανόηση του τρόπου λειτουργίας μιας επιχείρησης και του τρόπου δημιουργίας πλούτου και απασχόλησης
  • Ικανότητα ομαδικής εργασίας
  • Βελτίωση των δεξιοτήτων επικοινωνίας
  • Περισσότερο ενθουσιασμό και αυτοπεποίθηση
  • Προθυμία στην ανάληψη ευθυνών και πρωτοβουλίας
  • Δεξιότητες σωστής διαχείρισης χρόνου
  • Εμπειρία σε βασικές επιχειρηματικές λειτουργίες όπως το μάρκετινγκ, οικονομική διαχείριση, πωλήσεις, εξυπηρέτηση πελατών και διοίκηση ανθρώπινου δυναμικού
Τα στοιχεία που έχουμε από τους νέους που έχουν συμμετάσχει στο Πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» δείχνουν ότι οι νέοι ενεργοποιούνται και ενδιαφέρονται περισσότερο για μάθηση και γνώση ενώ οι επιδόσεις τους στο σχολείο είναι αρκετά βελτιωμένες. Επίσης βλέπουμε ότι η η πιθανότητα να ιδρύσουν τη δική τους επιχείρηση στο μέλλον είναι κατά 50% μεγαλύτερη από ότι θα ήταν αν δεν είχαν συμμετάσχει στο πρόγραμμα.
Επομένως, το πρόγραμμα «Εικονική Επιχείρηση» αποτελεί μοναδική ευκαιρία για εσένα που το όνειρό σου είναι να δημιουργήσεις μια δική σου επιχείρηση στο μέλλον. Μέσω του προγράμματος θα δεις τη σχέση που έχουν οι μαθητικές εργασίες με τη λειτουργία μιας επιχείρησης. Επιπλέον, οι μελέτες δείχνουν πως οι μαθητές που έχουν συμμετάσχει στο πρόγραμμα έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, καλύτερη ικανότητα λήψης αποφάσεων και καλύτερη συνεργασία με τρίτους.
Επιχειρηματικές ικανότητες
  • Επιβίωση – στην αβεβαιότητα και σε ένα οικονομικό περιβάλλον που συνεχώς μεταβάλλεται
  • Αποφασιστικότητα – η παραίτηση δεν αποτελεί εναλλακτική λύση
  • Υπευθυνότητα – είσαι υπεύθυνος για την επιτυχία της επιχείρησής σου
  • Πειστικότητα – οι επιχειρηματίες έχουν την ικανότητα να πείθουν τους άλλους και να λαμβάνουν την απαραίτητη βοήθεια
  • Πειθαρχία – στην διεκπεραίωση μιας εργασίας ακόμη κι αν δεν είναι ευχάριστη
  • Ενέργεια – οι επιχειρηματίες συνήθως έχουν υψηλά επίπεδα ενέργειας
  • Αυτοπεποίθηση – εμπιστοσύνη στον εαυτό σου και ικανότητα διαχείρισης προβλημάτων

5. Αναζήτηση Ιδεών – Δημιουργικότητα

Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΙΔΕΩΝ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΙΑ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΤΙΚΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΦΑΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ

  • Για τη δημιουργία μιας επιχείρησης είναι απαραίτητη η παραγωγή μιας καλής επιχειρηματικής ιδέας!
  • Εδώ θα δοκιμαστούν αλλά και θα ενισχυθούν οι δημιουργικές σας ικανότητες. Υπάρχουν αμέτρητες μέθοδοι για την «ενδυνάμωση των μυών» της δημιουργικότητας.
  • Οι ασκήσεις δημιουργικότητας αποτελούν το διασκεδαστικό μέρος της διαδικασίας παραγωγής ιδεών. Στο σημείο αυτό αποκαλύπτονται ευκαιρίες, γεννιούνται καινούριες ιδέες οι οποίες ανήκουν πλέον στην ομάδα που τις παρήγαγε.
Η τεχνική Brainstorming (μέθοδος του Καταιγισμού Αυθορμήτων Ιδεών) αποτελεί μια από τις ευκολότερες μεθόδους παραγωγής ιδεών. Πρόκειται για μια διαδικασία όπου μια ομάδα ατόμων, ατομικά ή συνεργατικά, ενεργεί με σκοπό να παραχθεί ένας μεγάλος αριθμός ιδεών για την επίλυση ενός πρακτικού προβλήματος. Κύριος στόχος είναι η παραγωγή όσο το δυνατόν περισσότερων ιδεών και η αποφυγή κριτικής οποιουδήποτε είδους. Απαγορεύεται αυστηρά η αξιολόγηση ή η κριτική οποιουδήποτε είδους σε αυτή τη φάση.
Για να είναι αποτελεσματική οποιαδήποτε συνεδρίαση Brainstorming πρέπει να τηρούνται κάποιοι βασικοί κανόνες ή αρχές. Αυτό δεν σημαίνει ότι περιορίζεται το διασκεδαστικό ή το δημιουργικό μέρος της διαδικασίας ούτε ότι ορίζεται κώδικας κοινωνικής συμπεριφοράς πρόσωπο με πρόσωπο. Αντίθετα, όταν παραβιαστεί ο κώδικας κοινωνικής συμπεριφοράς, η δημιουργικότητα συνθλίβεται.
Μερικοί βασικοί κανόνες ή αρχές:
Ενθαρρύνεται η παραγωγή όσο το δυνατόν περισσότερων ιδεών: Θεωρητικά, όσο μεγαλύτερος είναι ο αριθμός των προτεινόμενων ιδεών τόσο μεγαλύτερη γίνεται και η πιθανότητα να αυξηθεί ο αριθμός των πρωτότυπων – εφαρμόσιμων ιδεών.
Απαγορεύεται η κριτική: Στο στάδιο αυτό δεν ασκούμε κανενός είδους κριτική. Αντίθετα, στόχος των συμμετεχόντων είναι να διευρύνουν ή να εμπλουτίσουν τις ιδέες που προτείνονται και να αναβάλλουν την άσκηση κριτικής για την επόμενη φάση «κριτικής ιδεών» της διαδικασίας. Η οποιαδήποτε κριτική μιας ιδέας σπρώχνει τους συμμετέχοντες στην αυτοάμυνα και συνθλίβει τη δημιουργικότητα. Οι συμμετέχοντες πρέπει να αισθάνονται ελεύθεροι να εκφράσουν ακόμη και τις πιο τρελές και ασυνήθιστες ιδέες.
Ενθαρρύνεται η παραγωγή ασυνήθιστων ιδεών: Για να μεγαλώσει ο κατάλογος των προτεινόμενων ιδεών, ενθαρρύνονται τα μέλη της ομάδας να αναζητήσουν ασυνήθιστες ιδέες, να εξετάσουν το θέμα από νέες διαφορετικές οπτικές, να συνδέσουν έννοιες ή ιδέες που δεν είχαν συσχετιστεί στο παρελθόν.
Ενθαρρύνεται η γόνιμη σύζευξη και ανάπτυξη των ιδεών: Ενθαρρύνονται τα μέλη της ομάδας να βρουν τρόπους να τροποποιούν τις ιδέες των άλλων, ακόμη και τις δικές τους ή να συνδυάζουν δύο ή περισσότερες ιδέες για να παραχθούν νέες, όπως προτείνει και το σλόγκαν «1+1=3».

ΣΤΑ ΣΥΝΗΜΜΕΝΑ ΑΡΧΕΙΑ ΠΑΡΕΧΟΝΤΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ BRAINSTORMING ΚΑΙ ΕΥΡΕΣΗΣ ΙΔΕΩΝ

6. Η Επιχειρηματική Ιδέα

«ΣΗΜΑΣΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΕ ΠΟΙΟΝ ΑΝΗΚΕΙ Η ΙΔΕΑ».

  • Η επιχειρηματική ιδέα πρέπει να είναι σύντομη και περιεκτική. Θα πρέπει να περιλαμβάνει: Με ποιους πελάτες/αγορές επιθυμούν να συνεργαστούν οι μαθητές
  • Ποιες ανάγκες θα καλύψουν
  • Ποια προϊόντα ή υπηρεσίες θα πρέπει να προσφέρουν για να καλύψουν αυτές τις ανάγκες
  • Ποιο είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της εικονικής επιχείρησης, (χαμηλή τιμή προϊόντος, καλή ποιότητα, μοναδικό προϊόν, προσωπικό, κλπ)

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ:

Η Μαθητική επιχείρηση “Camerata” είναι εταιρεία παραγωγής ταινιών. Παρέχουμε υπηρεσίες κινηματογράφησης, επεξεργασίας και παραγωγής ταινιών σε βίντεο ή DVD και μετατροπής ταινιών από βίντεο σε ψηφιακή μορφή. Αναλαμβάνουμε εξ ολοκλήρου τα πάντα για τον πελάτη. Επίσης αναλαμβάνουμε φωτογραφήσεις και βιντεοσκοπήσεις εκδηλώσεων.
Η μαθητική επιχείρηση “Easy Living” κατασκευάζει ένα προϊόν το οποίο συμπιέζει τα απορρίμματα στον κάδο απορριμμάτων και τα πιέζει προς τα κάτω αυξάνοντας έτσι τη χωρητικότητα του κάδου.
H μαθητική επιχείρηση “Frii” προσφέρει δύο ασύρματα συστήματα συνδεσιμότητας ήχου: έναν πομπό κι ένα δέκτη. Αυτά είναι αντίστοιχα συνδεδεμένα με ένα σύστημα παραγωγής μουσικής, για παράδειγμα με ηλεκτρονικό υπολογιστή ή IPod και ηχεία. Έτσι επιτυγχάνεται ασύρματα η παραγωγή μουσικής σε οποιοδήποτε από τα δύο συστήματα ηχείων, χρησιμοποιώντας την τεχνολογία Bluetooth.

7. Κοινωνική Επιχειρηματικότητα

ΟΛΟΕΝΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΚΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

Αυτό συνεπάγεται ότι θέλουν να συνεισφέρουν στην επίλυση ενός κοινωνικού προβλήματος που απασχολεί την κοινότητα της οποίας αποτελούν μέρος. Ο στόχος των επιχειρήσεων αυτών είναι διττός:
επιδιώκουν μεν το κέρδος αλλά παράλληλα επιθυμούν την εισαγωγή θετικών κοινωνικών αλλαγών. Πολύ συχνά παρατηρούμε ότι υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και ενθουσιασμός για εικονικές εταιρείες που ασχολούνται με την κοινωνική επιχειρηματικότητα. Η κοινωνική επιχειρηματικότητα είναι μια συνεχώς αναπτυσσόμενη μορφή επιχειρηματικότητας που μπορεί να προσφέρει εξαιρετικές ευκαιρίες στους νέους ανθρώπους. Κάποιες μαθητικές επιχειρήσεις επιλέγουν να προσφέρουν το ποσό των κερδών τους σε φιλανθρωπικές οργανώσεις.

O ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ JA GREECE ΠΡΟΣΦΕΡΕΙ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ JA – YE EUROPE, ΟΠΩΣ:

The Social Innovation Relay - ( Πρόγραμμα Κοινωνικής Καινοτομίας) Το Πρόγραμμα Κοινωνικής Καινοτομίας είναι το μεγαλύτερο διαδραστικό, διαδικτυακό εκπαιδευτικό πρόγραμμα στον κόσμο που βασίζεται στην online αλλά και στην πρόσωπο με πρόσωπο συνεργασία των μαθητών με συμβούλους – εθελοντές. Σύμβουλοι – εθελοντές παρέχουν στις ομάδες που θα προκριθούν online (e-mentoring) και πρόσωπο με πρόσωπο καθοδήγηση για να προετοιμαστούν για το επόμενο στάδιο του διαγωνισμού, διεκδικώντας μία θέση στον Τελικό Πανελλαδικό διαγωνισμό και στη συνέχεια στον Παγκόσμιο Διαγωνισμό!
The Social Enterprise Programme - (Πρόγραμμα Κοινωνικής Επιχείρησης) Στόχος του προγράμματος είναι η αύξηση του αριθμού των κοινωνικά υπεύθυνων επαγγελματιών. Το πρόγραμμα δεν υλοποιείται ακόμα στην Ελλάδα.

8. 2º ΣΤΑΔΙΟ – Προγραμματισμός

Στο δεύτερο βήμα ξεκινήστε τη σύλληψη και την διατύπωση της επιχειρηματικής σας ιδέας, οργανώστε την ομάδα σας και σκεφτείτε την ανάθεση των εργασιών και των ρόλων στην επιχείρηση.
  • Πιθανόν να χρειαστεί επιπλέον χρόνος για την διαδικασία δημιουργίας της επιχειρηματικής ιδέας
  • Επιλογή της επιχειρηματικής ιδέας στην οποία θέλετε να συμμετέχετε
  • Ορισμός ομάδων
  • Προεργασία για την ανάθεση ρόλων και εργασιών στην επιχείρηση
  • Προετοιμασία για την πρώτη συνάντηση με τον σύμβουλο –εθελοντή
  • Προετοιμασία για την εκλογή του Διοικητικού Συμβουλίου
  • Προετοιμασία για την πρώτη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου και συζήτηση των θεμάτων ημερήσιας διάταξης

9. Αποφασίστε ποια ιδέα θέλετε να αναπτύξετε

Αφού έχετε ολοκληρώσει τη δημιουργική διαδικασία παραγωγής ιδεών, είναι πολύ σημαντικό να ταξινομήσετε τις ιδέες με βάση την προτεραιότητά τους. Κάποιες ιδέες μπορεί να τις απορρίψετε σχεδόν αμέσως. Χρειάζεται να ερευνήσετε την κάθε ιδέα και να κρατήσετε μόνο αυτή που θεωρείτε ότι αξίζει να επενδύσετε πάνω της.
Υπάρχουν διάφοροι τρόποι αξιολόγησης ιδεών, διαβάστε περισσότερα σχετικά στα συνημμένα!
-PMI: +(Συν) και –(Mείον) και Ενδιαφέρουσα
-SWOT: Δυνατά σημεία, Αδύναμα σημεία, Ευκαιρίες, και Απειλές

10. Το όνομα και η φίρμα της επιχείρησης

ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΟΝΟΜΑΤΟΣ, ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΘΑ ΣΥΝΔΕΘΕΙ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΣΑΣ

Το όνομα της επιχείρησης είναι επίσης συνδεδεμένο με το προφίλ της, την εντύπωση που θέλετε να δώσετε στους καταναλωτές. Υπάρχουν πολλά προφίλ από τα οποία μπορείτε να επιλέξετε: «στιλάτο» προφίλ, «φιλικό προς το περιβάλλον», «φουτουριστικό», «χαμηλών τιμών», «αποκλειστικότητας είδους» και πολλά ακόμη. Το όνομα της επιχείρησης είναι ένα άυλο στοιχείο του ενεργητικού της, το οποίο το κοινό έχει συνδέσει με τη συγκεκριμένη επιχείρηση.
Συνεπώς, τι εμπεριέχεται στο όνομα μιας επιχείρησης; Καταναλωτικό κοινό, τιμή, είδος προϊόντος, αναγνώριση, προσπάθεια προσέλκυσης κοινού και πολλά περισσότερα.

ΤΟ ΛΟΓΟΤΥΠΟ Ή ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΔΙΝΟΥΝ ΚΑΠΟΙΑ ΒΑΣΙΚΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ

Τα πιο συνηθισμένα εργαλεία που χτίζουν το προφίλ της επιχείρησης είναι το λογότυπο, τα ενημερωτικά φυλλάδια, η ιστοσελίδα της, οι εταιρικές κάρτες, ο τρόπος που στήνεται το περίπτερο της επιχείρησης σε μια εμπορική έκθεση ή διαγωνισμό, και προαιρετικά η διαφήμιση.

11. Ο Σύμβουλος – Εθελοντής

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΚΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΕΝΑΝ ΕΞΩΣΧΟΛΙΚΟ ΜΕΝΤΟΡΑ.

Συνήθως το άτομο αυτό προέρχεται από τον χώρο των επιχειρήσεων. Ο σύμβουλος – εθελοντήςπροσφέρει σημαντική και απαραίτητη υποστήριξη στους μαθητές στα διάφορα στάδια της εικονικής επιχείρησης. Είναι σύμβουλος και μέντορας των μαθητών καθ’όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Τα κύρια καθήκοντά του είναι να μοιραστεί με τους μαθητές τις γνώσεις και την εμπειρία του από τον χώρο της οικονομίας καθώς και να σας βοηθήσει να κατανοήσετε τη ζωή στο χώρο εργασίας. Ο Οργανισμός ΣΕΝ/JA Greece βοηθά την μαθητική επιχείρηση στην εξεύρεση συμβούλου εθελοντή, τον οποίο ενημερώνει και εκπαιδεύει ανάλογα για τα στάδια, το εκπαιδευτικό υλικό και τη διαδικασία υλοποίησης του προγράμματος. Παρ’ όλα αυτά, αν οι μαθητές ή ο εκπαιδευτικός εντοπίσουν ή γνωρίζουν στέλεχος επιχείρησης που θέλει να αναλάβει το ρόλο του μέντορα για την μαθητική επιχείρηση, μπορούν να τον προτείνουν στον ΣΕΝ/JA Greece, ο οποίος θα φροντίσει να διασφαλιστούν όλες οι προϋποθέσεις υλοποίησης του προγράμματος, και να λάβει ο σύμβουλος όλες τις κατάλληλες οδηγίες

12. Ρόλοι και θέσεις εργασίας

ΟΛΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ ΚΑΛΟΙ, ΑΛΛΑ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ Ο ΚΑΘΕΝΑΣ. ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΙ, ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΙ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, ΚΑΠΟΙΟΙ ΑΛΛΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟΙ ΣΤΙΣ ΠΩΛΗΣΕΙΣ κλπ.

Κάποιοι είναι περισσότερο συγκροτημένοι και κάποιοι άλλοι αρέσκονται να υλοποιούν και να περατώνουν τις εργασίες (projects). Η διαφορετικότητά των ανθρώπων φαίνεται πολύ ξεκάθαρα μέσα από τη λειτουργία της Εικονικής Επιχείρησης και είναι κάτι που όλοι οφείλουμε να σεβαστούμε.
Το μυστικό είναι να ιδρύσουμε μία επιχείρηση όπου συνυπάρχουν άνθρωποι με διαφορετικές δεξιότητες έτσι ώστε ο ένας να βελτιώνει τον άλλο. Όλοι οι συμμετέχοντες στις Μαθητικές Επιχειρήσεις έχουν τουλάχιστον τρεις ρόλους: - Του μετόχου - Του υπαλλήλου - Του μέλους του Διοικητικού Συμβουλίου
Δείτε περισσότερα για τους ρόλους και τις θέσεις εργασίας στα συνημμένα

13. Διοικητικά Συμβούλια και Συνεδριάσεις

Το διοικητικό συμβούλιο είναι ένα σώμα με εκλεγμένα μέλη τα οποία από κοινού επιβλέπουν τις δραστηριότητες μίας επιχείρησης ή ενός οργανισμού.
Όλα τα μέλη της εικονικής επιχείρησης είναι μέλη και του Διοικητικού Συμβουλίου.
Το Διοικητικό Συμβούλιο εκλέγει τον Πρόεδρο, λαμβάνει τις σημαντικές αποφάσεις για την επιχείρηση και αποφασίζει για τον τόπο και το χρόνο διεξαγωγής των συνεδριάσεων. Βασικά καθήκοντα των διοικητικών συμβουλίων αποτελούν:
  • Η διοίκηση του οργανισμού με τη θέσπιση πολιτικών ευρέου φάσματος και στόχων
  • Η επιλογή, ο διορισμός, η υποστήριξη και ο έλεγχος της απόδοσης του διευθύνοντα συμβούλου
  • Η εξασφάλιση επαρκών οικονομικών πόρων
  • Η έγκριση των προϋπολογισμών και των στρατηγικών
  • Η αναφορά στους μετόχους για την απόδοση της επιχείρησης
Συνήθη θέματα ημερήσιας διάταξης:
  • Έγκριση των πρακτικών της προηγούμενης συνεδρίασης. Στο σημείο αυτό τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου έχουν την ευκαιρία να διορθώσουν λάθη ή να προσθέσουν σημεία που λείπουν λόγω παράλειψης.
  • Ζητήματα που προκύπτουν. Τα μέλη καλούνται να θέσουν ζητήματα που δεν αναγράφονται στην ημερήσια διάταξη.
  • Στρατηγικές αποφάσεις. Για παράδειγμα, η έγκριση αλλαγών στην στρατηγική, το μάρκετινγκ, την παραγωγή, κλπ.
  • Αναφορές από τα διάφορα τμήματα της επιχείρησης και ειδικότερα η αναφορά του Διευθυντή Οικονομικών. Πρόκειται για την ανασκόπηση της οικονομικής δραστηριότητας της επιχείρησης.
  • Αναφορά του Διευθύνοντα Συμβούλου. Αυτή περιλαμβάνει τις νέες σημαντικές πρωτοβουλίες, την προοπτική της επιχείρησης, το βιβλίο παραγγελιών, και τις προβλέψιμες απειλές αλλά και ευκαιρίες. Περιλαμβάνει την ανασκόπηση όλων των ανειλημμένων εργασιών (projects) και λειτουργικά ζητήματα.
  • Άλλα θέματα που απασχολούν αλλά δεν αναγράφονται.
  • Ημερομηνία επόμενης συνεδρίασης.

14. 3º ΣΤΑΔΙΟ – Διαμόρφωση & Ίδρυση

ΣΤΟ ΣΤΑΔΙΟ 3 ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΖΟΥΜΕ ΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΓΙΑ ΤΗ ΦΑΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ

  • Οι μαθητικές επιχειρήσεις ιδρύονται και διαμορφώνονται
  • Συνάντηση με τον σύμβουλο – εθελοντή
  • Ίδρυση του Διοικητικού Συμβουλίου και η προετοιμασία για την πρώτη συνεδρίαση
  • Επιλογή του Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου
  • Ανάθεση των θέσεων εργασίας
  • Προετοιμασία για την παρουσίαση της επιχειρηματικής ιδέας στον σύμβουλο – εθελοντή και συζήτηση
  • Προσπάθεια διαμόρφωσης της ιδέας / SWOT (ανάλυση θετικών και αρνητικών στοιχείων)/καταγραφή της επιχειρηματικής ιδέας
  • Έρευνα αγοράς
  • Χαρτογράφηση δικτύου
  • Προετοιμασία των εγγράφων που απαιτούνται για την ίδρυση της επιχείρησης και πρόσκληση των μελών στη συνεδρίαση
  • Προετοιμασία του καταστατικού

15. Μετοχές και Κεφάλαιο Εκκίνησης

ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ ΝΑ ΠΛΗΡΩΘΟΥΝ ΤΑ ΑΡΧΙΚΑ ΕΞΟΔΑ ΚΑΙ ΝΑ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ Η ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ Η ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΙΝΗΣΗΣ

Ο πιο συνήθης τρόπος για την απόκτηση κεφαλαίου είναι η πρόσκληση για εξεύρεση μετόχων. Θα πρέπει να υπολογίσετε τις άμεσες ανάγκες και να αποφασίσετε πως θα χρηματοδοτήσετε την κάλυψή τους. Θυμηθείτε ότι θα περάσει ένα χρονικό διάστημα μέχρι να αρχίσουν οι πωλήσεις της επιχείρησης. Οι Μέτοχοι περιμένουν την επιστροφή του κεφαλαίου τους όταν κλείσει η επιχείρηση.

16. Το Προϊόν

Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΪΟΝΤΟΣ Ή ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΠΙΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΕΣ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΑΒΕΙ Η ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ.

Η επιχείρηση μπορεί να επιλέξει να παράγει ένα νέο προϊόν, να τροποποιήσει τον τρόπο παραγωγής ενός υπάρχοντος προϊόντος, να προωθήσει ένα προϊόν σε καινούριες αγορές/πελάτες, να αλλάξει τον τρόπο μάρκετινγκ ή πώλησης ενός προϊόντος ή τέλος, να χρησιμοποιήσει με διαφορετικό τρόπο ένα προϊόν που ήδη υπάρχει.
Θα πρέπει να διασφαλίσετε ότι αφιερώνεται επαρκής χρόνος στη διαδικασία λήψης αποφάσεων και ότι εισακούονται οι απόψεις όλων των μελών της επιχείρησης.

ΕΠΙΣΥΝΑΨΗ

17. H Αγορά

Υπάρχουν πολλοί τρόποι προώθησης των τεχνικών του μάρκετινγκ, π.χ. τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το διαδίκτυο, τα διαφημιστικά σποτ, οι εφημερίδες και τα περιοδικά, οι προσωπικές πωλήσεις, η συμμετοχή σε εμπορικές εκθέσεις, κλπ.).
Το μάρκετινγκ αποτελεί τη διαδικασία παρουσίασης του προϊόντος ή της υπηρεσίας που προσφέρετε στους πελάτες, με στόχο να τους πείσετε να το επιλέξουν.
Τα κύρια στοιχεία του μάρκετινγκ προϊόντων είναι τα λεγόμενα “7 Ps” που προκύπτουν από τις αγγλικές λέξεις: Product, Pricing, Place, Promotion, Physical Environment, Process, People
Δηλαδή:
  • Προϊόν
  • Τιμή
  • Διανομή
  • Προώθηση
  • Φυσικό Περιβάλλον
  • Διαδικασία
  • Άνθρωποι

18. Το Επιχειρηματικό Σχέδιο

Το επιχειρηματικό σχέδιο είναι ένα βασικό εργαλείο για κάθε επιχειρηματική δραστηριότητα, σε κάθε φάση της εξέλιξής της.

Είναι η επίσημη δήλωση των επιχειρηματικών στόχων, των λόγων για τους οποίους οι στόχοι θεωρούνται εφικτοί, και το σχέδιο με βάση το οποίο θα επιτευχθούν οι στόχοι. Η σύνταξη του επιχειρηματικού σχεδίου απαιτεί χρόνο, συνεπώς θα πρέπει να ξεκινήσει από πολύ νωρίς.
Το επιχειρηματικό σχέδιο αποτελεί το έγγραφο με το οποίο ο επιχειρηματίας θα πλησιάσει τους μελλοντικούς επενδυτές και μετόχους της επιχείρησης.

19. Δυνατότητες ανάπτυξης στο εξωτερικό

Μαθαίνεις πολλά όταν συνεργάζεσαι με μαθητικές επιχειρήσεις άλλων χωρών. Υπάρχουν εικονικές επιχειρήσεις που προτιμούν να επενδύσουν στο εξωτερικό. Κάποιες επιλέγουν να παράγουν τα προϊόντα τους σε χώρες όπου το κόστος παραγωγής είναι χαμηλό, ενώ κάποιες άλλες συμμετέχουν στις Εμπορικές Εκθέσεις που διοργανώνει ο οργανισμός JA-YE άλλης χώρας, ή μπρορούν και πωλούν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους στις αγορές του εξωτερικού - εφ’ όσον το επιτρέπει το νομικό πλαίσιο της χώρας τους . Αν σας ενδιαφέρει η συμμετοχή σε κάποια εμπορική έκθεση, επικοινωνήστε με τον οργανισμό JA-YE στον οποίο υπάγεστε. Μάθετε περισσότερα στο JA-YE Europe web page

20. Επίσημες Συνεδριάσεις

Η ιδρυση της μαθητικης επιχειρησης γινεται επισημα.

Συγκαλείται γενική συνέλευση στην οποία καλούνται όλα τα μέλη με έγγραφη πρόσκληση που επιδίδεται στο κάθε μέλος τουλάχιστον δύο με τρεις ημέρες πριν από την ημερομηνία της συνέλευσης. Στη γενική συνέλευση προσκαλούνται και οι σύμβουλοι – εθελοντές.
Έγγραφα που απαιτούνται: - Έγγραφη πρόσκληση προς τους ιδρυτές/ιδιοκτήτες της επιχείρησης, τον υπεύθυνο καθηγητή και τον σύμβουλο/εθελοντή. Ο υπεύθυνος καθηγητής και ο σύμβουλος/εθελοντής δεν έχουν δικαίωμα ψήφου, έχουν όμως δικαίωμα λόγου στη συνέλευση.
Όλα τα μέλη της εικονικής επιχείρησης είναι μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου, το οποίο συνεδριάζει μερικές φορές το μήνα. Τις συνεδριάσεις, οι οποίες εστιάζουν στην επίτευξη των στόχων της επιχείρησης, διευθύνει ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου.

21. 4º ΣΤΑΔΙΟ – Έτοιμοι για δράση

ΣTO 4º ΣΤΑΔΙΟ Η ΜΑΘΗΤΙΚΗ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΕΤΟΙΜΗ ΝΑ ΕΡΘΕΙ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΠΕΛΑΤΕΣ!

  • Σχέδια παραγωγής, συμπεριλαμβανομένου του προϋπολογισμού
  • Τελικός προϋπολογισμός
  • Προμήθειες και παραγωγή
  • Πώληση του προϊόντος ή της υπηρεσίας
  • Εβδομαδιαία συμβούλια
  • Μάρκετινγκ και Δημόσιες Σχέσεις
  • Έλεγχος της πορείας των σχεδίων και των οικονομικών / προϋπολογισμού
  • Ενδιάμεσος απολογισμός του κάθε τμήματος
  • Προαιρετική προετοιμασία των δραστηριοτήτων του προγράμματος για συμμετοχή σε άλλες σχολικές δραστηριότητες.

22. Αγορά προμηθειών και παραγωγή

Ο ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗΣ ΜΕ ΤΙΣ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΕΙ Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΧΡΟΝΟΒΟΡΑ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Το τμήμα που είναι υπεύθυνο για την αγορά των προμηθειών της επιχείρησης (τμήμα αγορών) έχει πολλές αρμοδιότητες.
Είναι σημαντικό να ελέγχετε αν οι αγορές που αφορούν στην παραγωγή συμφωνούν με τους στόχους παραγωγής. Κρίνεται απαραίτητη η συνεργασία μεταξύ των τμημάτων αγορών/προμηθειών, παραγωγής και οικονομικών. Όσο πιο στενή είναι η σχέση του προϊόντος με το αντικείμενο μελέτης σας, τόσο πιο εύκολο είναι για εσάς να αφιερώσετε περισσότερο χρόνο σε αυτό.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου